بهترین کتابهای کنکور

ادبیات / برنامه ریزی
نویسنده : عرفان صادقی - ساعت ۸:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٧/٢۱
 

 

درس ادبیات

 

ادبیات تو کنکور25 تست داره که تقسیم بندی تستاش به صورت زیره که برای هر قسمتش یه کتاب بهت معرفی میکنم:

این کتابیی که بهت میگم بصورت آموزش وتسته

 

قرابت معنایی:9 تست 

قرابت معنایی کلک معلم===> مولف: علی ساجدی

قرابت معنایی تخته سیاه===> مولف: شرفی

 

واژگان واملا:6 تست 

 واژگان واملا کلک معلم===> مولف: علی ساجدی

 

تاریخ ادبیات:3 تست

تاریخ ادبیات واعلام کلک معلم===> مولف: علی ساجدی

تاریخ ادبیات واعلام تخته سیاه

 

آرایه های ادبی:3 تست 

 آرایه های ادبی کلک معلم===> مولف: علی ساجدی

 

زبان فارسی:4 تست 

 کتاب کلاس رمزینه ===> مولف: شهریار قبادی

 تخته سیاه===> مولف: شرفی

 

 

 

برنامه ریزی

                                                     

توی این قسمت بهترین کتاب برنامه ریزی توی بازاررو بهت معرفی میکنم

دفتر برنامه ریزی خودم میتوانم کتاب سبز

مولف:بهروز فمی تفرشی

 


چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟ (2)

در ادامه ی صحبتهای قبل ،حال به اینجا می‌رسیم که آیا در واقع ،راهکارهای عملی برای درس خواندن وجود دارد که منجر به موفقیت در کنکور شود ؟ بله !!!

الف ) باید در طول سال تحصیلی حداکثر استفاده را از مدرسه ، کلاسها ، معلمین و دانش آموزان زرنگ کلاس بکنیم .
چگونه ؟؟؟

  1. قبل از کلاس ، روزنامه وار درسی را که قرار است تدریس شود را می‌خوانیم .
  2. خیلی خوب و دقیق به درس و صحبتهای معلم (که باعث بهتر جا افتادن مطلب می‌شود) گوش می‌کنیم و فعالانه نکات مهم و اشکالات خود را یادداشت می‌کنیم .
  3. در آخر کلاس تمام اشکالاتی را که در ذهنمان است را می‌پرسیم . ( تا اینجا 60% یادگیری انجام شده است ) حال 40% بقیه :
  4. دروس آن روز را همان روز می‌خوانیم و برخی تمرینهای کلیدی را انجام می‌دهیم تا درس و کاربرد آن کاملا" جا بیفتد و به بهترین وجه در حافظه حک شود .
  5. دوره ی دروس و تکمیل تمرینهای حل نشده را به روزی که فردای آن ، این دروس را داریم موکول می‌کنیم .
  6. حل تستها و تمارین بیشتر را به روزهای تعطیل و جمعه موکول می‌کنیم .
  7. برخی مطالب (مانند لغات زبان ، مترادفهای فارسی ، تاریخ ادبیات ، نام اشخاص و مکانها و تاریخ حوادث مهم ، فرمولهای ریاضی و فیزیک و...) را یادداشت کرده ، در وقت های تلف شده (داخل مترو یا اتوبوس ، زنگ تفریح و زنگهای بیکاری ، منتظر ماندن در مکانهای مختلف ) مرور می‌کنیم .

ب) باید از منابع موثق و مفید برای درس خواندن استفاده کنیم .

چگونه؟؟؟

به تاکید موکد سازمان سنجش، طراحان سوالات کنکور باید از متن کامل کتابهای درسی تدریس شده در دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال دربیاورند، مخصوصا" در 2-3 سال اخیر که از قسمتهای بسیار ساده ی کتابها ( فیزیک ، در کنکور 84 ) چند سوال مفهومی درآورده بودند که نزدیک به 85% دانش آموزان نتوانسته بودند به آن جواب دهند .

پس واضح و مشخص است که اکثریت داوطلبان به متن کتابها اصلا" اهمیت نمی دهند .

اکثر داوطلبان با متن کتابها اینگونه برخورد می‌کنند :

 

زبان و ادبیات فارسی :

 از تاریخ ادبیات ، فقط اسم نویسنده و نام کتابها را حفظ می‌کنند.

درمورد نثرها فقط کلمات مهم و خود آزمایی‌ها را می‌خوانند .

در مورد شعرها به معنی شعر و اصطلاحات مهم اکتفا می‌کنند .

درحالی که ، برای پاسخ دادن به سوالات ادبیات (بخصوص در 3-4 سال اخیر)

باید به همه ی کتاب مسلط می‌بودیم ، چگونه ؟؟؟:

  1. تمام درآمدها و تاریخ ادبیاتها را خط به خط می‌خوانیم و به همه ی نکاتش از قبیل املا، نگارش ، صنایع ادبی اشاره شده ، نام مکانها ، اشخاص و سبک ادبی آنها، کتب ، تاریخ حوادث و وقایع و... توجه می‌کنیم ، و موارد مهم را فیش برداری * می‌کنیم .
  2. متن تمام درسها چه شعر ، چه نثر ، چه داستان و ... را خط به خط می‌خوانیم و موارد زیر را در هنگام خواندن بکار می‌بریم :
    _ دور کلمات مهم از نظر املایی خط می‌کشیم .
    _ زیر کلمات مهم از نظر معنایی خط می‌کشیم .
    _ صنایع ادبی(مخصوصا" تشبیهات ، تلمیحات ، کنایه‌ها ، مجازها و...) موجود در متن را با مداد کنار هر جمله می‌نویسیم .
    _ قسمت توضیحات را دقیق و کامل می‌خوانیم و تمام معانی آورده شده برای یک کلمه یا اصطلاح را حفظ می‌کنیم ، نه یک یا دو معنی را.
  3. از معلم خود می‌خواهیم تمام خود آزمایی‌ها و پرسشهای آخر درس را تک به تک حل کند و در مورد آنها سر کلاس صحبت کند !!!
    چون در کنکور 2 سال پیش دقیقا" از شعری که اصلا" در کتابهای درسی نبود سوالی داده بودند که حتما" باید آن شعر را همرا با معنی و مفهوم آن بلد می‌بودی تا بتوانی پاسخ آن تست را بدهی ، بعد از بررسی متوجه شدیم که در یکی از خود آزمایی‌ها فقط گفته بود فلان شعر را در کلاس بخوانید و در مورد آن بحث کنید .
  4. اعلام و فهرست منابع و اشخاص و مکانها را از آخر هر کتاب بخوانید و فیش برداری کنید .
  5. کتاب زبان فارسی (دستور یا گرامر) را خط به خط بخوانید (فقط به خواندن تعاریف اکتفا نکنید) و تمام مثالها و تمرینهای موجود را حل کنید، قواعد را حفظ نکنید بلکه یاد بگیرید تا بتوانید در هنگام نوشتن و خواندن متون دیگر از این قواعد استفاده کنید و برای جلوگیری از پدیده ی فراموشی ، به دوره ، از روی کتاب درسی خودتان ، فیش برداری های خودتان و تستهای سالهای قبل بپردازید .

 

عربی :

 اکثر داوطلبان به هیچ عنوان از کتاب درسی استفاده نمی کنند ، چون این درس در پیش دانشگاهی (بجز در رشته ی انسانی ) تدریس نمی شود ، کتب عربی به فراموشی سپرده می‌شوند و همه به خواندن یک کتاب کمک درسی یا جزوه و زدن تستهای طبقه بندی قناعت می‌کنند ، در حالی که در سالهای اخیر خیلی به ترجمه و درک مطلب در عربی اهمیت داده شده است و خیلی از تستهای قواعد هم در صورت معنی کردن درست سوال و گزینه‌ها حل می‌شوند .

 

پس باید به کل کتاب اشراف داشته باشید . اما چگونه ؟؟؟

ابتدا باید قواعد هر درس را از روی کتاب و جزوه ی مدرسه بخوانیم .

  تمرینهای هر درس را بدون نگاه کردن به پاسخها حل می‌کنیم و تک تک آنها را در طول حل کردن معنی می‌کنیم .

  بعد از جا افتادن قواعد، متن آن درس را خط به خط می‌خوانیم و جملات را تجزیه و تحلیل و معنی می‌کنیم .

  سعی کنید معنی کلمات را در جمله یاد بگیرید تا بهتر در ذهن بماند .

  تستهای عربی را به صورت مخلوط بزنید نه به صورت طبقه بندی ، زیرا مثلا" وقتی شما در حال زدن تست مجرورات هستید ، مسلما" ناخودآگاه گزینه ای که کسره دارد را انتخاب می‌کنید و متوجه نمی شوید بالاخره آن درس را یاد گرفته اید یا نه!!!

  در حین زدن تست، سوالها و تک تک گزینه‌ها را معنی کنید حتی اگر تست ترجمه نباشد و فقط قواعد را در نظر داشته باشد.

نویسنده: آیلر قزل